Vlechtkorvenriet
Hieraan is tegenwoordig moeilijk te komen. Men zal daarom weer meer gebruik moeten maken van andere middelen. Het oude "de bast van de brem" moet weer ter hand worden genomen.
De brem wordt met een krom mes op langen stok afgesneden. Nu moeten de stekels worden verwijderd.
Daarvoor gebruikt men een koehoorn, waarin gaten van verschillende grootte, zoo groot, dat de bremstengel er door kan. Door deze gaten wordt de stengel getrokken en de stekels blijven achter.
Nu moet de bast worden gespleten. Daarvoor heeft men een hard stuk hout, boven spits met drie vlakken toeloopend. Dit hout zet men voor den stengel, waardoor deze in drieën wordt gesplitst. Tenslotte moet het merg worden verwijderd. Daarvoor houdt men de gespleten bast op de knie en verwijdert met een mes het merg.
De spleuten, die men nu heeft, blijven jaren lang goed, als men ze maar droog bewaart.
Ook vlechten met gegalvaniseerd ijzerdraad gaat goed, zie daarover een advertentie in dit nummer.
S.